Pages

Tuesday 21 February 2012

Misteri Charlie Chaplin


Beliau merupakan seorang genius komik yang terkenal dan telah lama dikenali lebih dari satu abad. Adakah beliau juga merupakan seorang pakar penipuan atau pakar penyamaran?

Menurut dokumen yang baru dikeluarkan, FBI dan Britain MI5 telah menghabiskan masa bertahun-tahun untuk menyiasat bintang filem senyap itu adakah beliau sebenarnya Komunis yang dilahirkan di Perancis dan  nama  asal nya ialah Israel Thornstein.

Arkib Negara British telah mendedahkan dokumen sulit  lama yang disusun oleh MI5 dalam tahun 1950-an yang mendedahkan mereka telah melakukan pengawasan yang meluas kepada semua pelakon British yang disyaki komunis.





Semasa Era McCarthy di Amerika Syarikat, FBI telah mengambil serius dan sentiasa memerhatikan bintang-bintang Hollywood yang  berhaluan kiri. Ketua Biro anti-komunis, J. Edgar Hoover, mempersendakan Chaplin sebagai "salah satu Bolshevik salon Hollywood, "MI5 ahli sejarah Christopher Andrew kepada Associated Press.





FBI meminta rakan sejawatannya dari British untuk menyiasat latar belakang peribadi Chaplin dan kesetiaan politik dalam usaha untuk mengharamkan beliau dari Amerika Syarikat (AS) kerana takut berlakunya penyusupan tentera Soviet. Chaplin, ibu dan bapa adalah penghibur  berbangsa Inggeris, dikatakan beliau telah lahir di London pada tahun 1889. Walaubagaimanapun, Amerika mahu menyiasat bagi menentukan sama ada  beliau sebenarnya lahir di Perancis di bawah nama Thornstein Israel, dan merupakan salah seorang perisik Komunis.




Walaupun ejen-egen membuat spekulasi bahawa keluarga Chaplin mungkin mempunyai asal-usul Rusia, MI5 tidak mampu untuk menyelesaikan syak wasangka mengenai tempat kelahiran Chaplin. Agensi tidak dapat menemui sebarang rekod kelahiran pelakon di England di bawah nama yang sama dan nama yang lain iaitu Israel Thornstein. Ia juga berkata terdapat "tiada bukti bahawa nama Chaplin sebenarnya adalah  Israel Thornstein ataupun sebaliknya," atau bukti bahawa dia telah dilahirkan di Perancis. Manakala Pegawai Perhubungan yang berpengkalan di Washington, MI5 dapat membuktikan bahawa Chaplin telah memberi dana kepada sebuah  "organisasi komunis yang berpengaruh," Namun agensi itu juga mendapati tiada sebab dan bukti kukuh yang mengatakan bahawa dia adalah seorang perisik.

"Adalah pelik dan menghairankan bahawa kita tidak dapat mencari sebarang rekod kelahiran Chaplin, tetapi saya jarang berfikir bahawa ini ada kaitan dengan kepentingan keselamatan," kata John Marriott, ketua cawangan MI5 kaunter-subversif, pada tahun 1952.

Filem sejarah Matthew Sweet memberitahu sumber bahawa khabar angin mengenai biografi Chaplin telah diedarkan sebelum era McCarthy. Cerita tentang tempat kelahiran Perancis nampaknya bermula dengan artikel majalah filem dari 1910-an yang berkata Chaplin dilahirkan ketika ibunya membuat lawatan berhampiran Paris. Khabar angin bahawa Chaplin adalah Yahudi menjadi meluas selepas  "The Great Dictator ," di mana Chaplin menggambarkan kedua-dua pengunting Yahudi dan Hitler-esque adalah zalim. Dan Chaplin tidak mengambil tindakan untuk membetulkan kenyataan tersebut.

Dilahirkan di London dalam kemiskinan, Chaplin berpindah ke Amerika Syarikat pada umurnya 21 tahun dan menjadi superstar antarabangsa dengan watak personaliti beliau yang lucu dan tersendiri.


Ikon Bintang filem senyap, yang membintangi pelbagai filem klasik seperti "The Gold Rush" dan "The Great Dictator," pernah dihalau dari Amerika Syarikat (AS) pada tahun 1952, apabila Hoover dan Jabatan Perkhidmatan Imigresen dan Penaturalisasian Amerika Syarikat telah mengatur tindakan untuk menghalang dia kembali selepas lawatan luar negaraBeliau kembali ke Amerika Syarikat pada tahun 1972 untuk menerima Oscar kehormat, dan juga menerima kesatria British pada tahun 1975, dua tahun sebelum beliau meninggal dunia pada usia 88 tahun. Penghormatan tersebut telah terlewat 20 tahun kerana kebimbangan Britain ke atas reaksi Amerika.

No comments:

Post a Comment